loading
Кликнете за Opel LiveChat
chat

 

  • Универсален гений – мотоциклетен конструктор, състезателен пилот и многостранен артистичен талант
  • Новаторско решение - мотоциклетът Opel Motoclub използва пресована стоманена рама
  • Произведен през 1928 година – моделът Motoclub 500 „Supersport“ в колекцията Opel Classic е изцяло в движение

 

Рюселсхайм.  Едва ли може да се намери по-подходящо описание за личността на Ернст Нойман-Неандер от определението „универсален гений“. Художникът, дизайнер, кабаретен актьор, бизнесмен, състезателен пилот и инженер е свързан неразривно с историята на марката Opel чрез създадения от него брилянтния мотоциклет „Motoclub“. Произвежданият между 1928 и 1930 година модел на Opel е уникален благодарение на иновативната си рама от пресована стомана, като самото използване на този конструктивен подход е оригинална идея на Нойман-Неандер. Благодарение на тази нова технология Opel успява да намали обичайното за този исторически период време от 15 до 25 часа за сглобяване на един мотоциклет до едва около четири часа, което е истинска революция в мотоциклетното производство. Благодарение на нововъведението, в максимално кратки срокове Opel успява да предложи отличен продукт на привлекателна цена, осигурявайки широк достъп на потребителите до модерно средство за индивидуална мобилност – също както и при модела Opel 4/12 к.с. “Laubfrosch”, първият произвеждан на поточна линия германски автомобил.

Конструкторът на модела  Motoclub Ернст Нойман е роден на 3 септември 1871 година в град Касел, Германия. На 19-годишна възраст той вече е успешен състезател в надпреварите с велосипеди с голямо предно колело, а на първите си работни места изпълнява длъжностите карикатурист и илюстратор. В допълнение към дейността в сферата на изобразителното изкуство, повлияна силно от стила Арт Нуво, както и на артистичните кабаретни изяви в Мюнхен, Нойман поддържа и непрестанен интерес към високите скорости и технологиите. Още от ранно детство той е запленен от развитието на моторизацията на индивидуалния и обществен транспорт в  края на XIX век. През 1904 година Нойман създава своя първи самоделен мотоциклет, който впоследствие използва за участие в планински надпревари и състезания на дълги разстояния като Париж-Рим-Париж.

През 1908 година Нойман основава рекламната агенция „Ateliers Ernst Neumann für Moderne Reklame“ и малко след това добавя към сферите на дейност на фирмата проектиране и дизайн на каросерии. В началото на 20-те години на ХХ век той създава редица проекти за дизайн по поръчка на каросерийни работилници, включително и за фирмата Kruck от провинция Хесен, която работи в тясно сътрудничество с местната автомобилна компания Opel.

След Първата световна война Нойман променя фамилното си име на „Нойман-Неандер“ (на старогръцки „Неандер” означава „нов човек“) и фокусира дейността си . основно върху проектирането и производството на мотоциклети под марката „Neander“. Те правят впечатление със своя елегантен дизайн, лека конструкция, добър комфорт на возене и нестандартни технически решения. Станалият междувременно популярен с прозвището N2 Нойман-Неандер получава първа награда „във всички категории за най-добри подобрения в мотоциклетната област“ на проведения през 1924 година в Щутгарт конкурс за изобретатели. Приблизително по същото време той гостува на пистата Opel Rennbahn в Рюселсхайм по покана на младия Фриц фон Опел. Внукът на основателя на компанията Адам Опел и Нойман-Неандер се споразумяват за издаване на изключителен лиценз,:според който от този момент нататък мотоциклетът с рама от пресована стомана Neander ще се произвежда и продава и от Opel.

Инженерите на Opel разработват двигател, предназначен специално за „мотоциклета с най-добро пътно поведение в света“ (според рекламата на Neander). Това е едноцилиндров агрегат с работен обем 500 куб.см, който се предлага по избор в два варианта по отношение на мощността (16 и 22 к.с.). Матово сребристият блясък на рамата от галванизирана стомана без лаково покритие е в оригинален контраст с червеното седло, изпълнените в червено компоненти и дори с червените гуми, който придава на мотоциклета необичайно и подчертано модерно излъчване. Новият модел е представен на пазара под името „Motoclub“, а премиерата е придружена от обширна рекламна кампания. Цената на Motoclub е с около 10% по-ниска от тази на сравнимите машини на Neander, които остават в производство. Неандер конструира и препоръчаният от Opel вариант с кош на Motoclub, който се предлага от множество дилъри на Opel под името „Pioneer“.

Борсовият срив на Уолстрийт през 1929 година слага внезапен край на компанията Neander, а през следващата година е прекратено и производството на Opel Motoclub. В последващия тежък икономически период Opel успява да затвърди своята позиция на най-успешната германска автомобилна марка, но 60-годишният вече N2 постепенно се оттегли на по-заден план. Най-известните му проекти от този период (1934-1939 година) са нетрадиционните четириколесни „Fahrmaschinen“ – своеобразни леки състезателни модели, съчетаващи характеристиките на мотоциклетите и автомобилите и постигащи достойни за уважение резултати в областта на моторните спортове.

Нойман-Неандер запазва своето влечение към оригиналните творчески решения дори и в по-напреднала възраст. В периода до 1950 година той създава множество проекти за мотоциклети и триколки, но те не влизат в производство. В края на 40-те години, когато вече е много възрастен, N2 започва и последната глава от своите изпълнени  с богато разнообразие живот и кариера. Неукротимият творец отново започва да рисува и за пет години успява да създаде повече от 100 картини.

Ернст Нойман-Неандер напуска този свят на 13 ноември 1954 година на 83-годишна възраст, оставяйки след себе си изключителна с многообразието си палитра от произведения в различни области. Моделът Motoclub на Opel е само малка част от нея, а версията „Supersport“ от 1928 година днес с гордост краси  музейната колекцията на Opel Classic. Този уникален мотоциклет запазва жив спомена за универсалния гений N2, който изглежда още по-впечатляващ 150 години след рождението на своя създател.

НАЧАЛО